Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję środowiskową dla drugiego odcinka drogi krajowej do elektrowni jądrowej. Chodzi o fragment od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wniosku wskazała preferowany wariant 2, w którym trasa omija Choczewko i biegnie bliżej Kurowa.
Droga projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną S6 z elektrownią jądrowa.
DŚU w sprawie pierwszego odcinka, to jest od Lubiatowa do DW213, została wydana przez RDOŚ na koniec 2024 roku.
Teraz kolejnym krokiem GDDKiA będzie wyłonienie wykonawców robót w systemie Projektuj i buduj dla każdego z zadań. Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz innych kluczowych opracowań. Prace budowlane rozpoczną się po uzyskaniu wspomnianej decyzji ZRID.
Przetarg na drogę do elektrowni
GDDKiA przypomina, że w sierpniu minionego roku został ogłoszony
przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Elektrownia :Lubiatowo-Kopalino zlokalizowana będzie w gminie Choczewo. Inwestycja została podzielona na dwa zadania. Pierwsze z nich – droga z Lubiatowa do DW213 – to wybudowanie drogi o długości około 11 km, a drugie – od DW213 do węzła Łęczyce – około 15 km.
Ponadto zostanie wykonany łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a S6, by połączyć nową drogę z węzłem w Łęczycach.
Oferty w przetargu na pierwszy odcinek wpływały do 20 stycznia. Najkorzystniejsza finansowa jest oferta o wartości 177 899 777,77 zł złożona przez konsorcjum firmy Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. W przypadku drugiego odcinka, firmy mogą składać oferty do 18 lutego. Podpisanie umów z wykonawcami jest planowane na drugi kwartał tego roku.
Większe bezpieczeństwo i lepsza komunikacja
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej będzie przydatna nie tylko ze strategicznego punktu widzenia państwa, ale również ma przysłużyć się lokalnej społeczności. Stanie się tak m.in. za sprawą większej przepustowości układu komunikacyjnego i odciążeniu dróg lokalnych.
Ponadto inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Odczują to również turyści, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, którzy zdecydują się na urlop nad Morzem Bałtyckim.
Drugą kwestią jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu drogowego. Nowa droga krajowa ma zmniejszyć negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, zmniejszając m.in. poziom hałasu czy drgań.